Khamis, 13 Oktober 2011

SEMANIS CORNETTO STRAWBERRY [1] yang tenang;yang bermata cantik































~yang tenang, yang bermata cantik~

pic google

.......................................................................................................................

Trettrettret…..gosok-gosok  mata, badannya rase berat untuk bangun. Dicapainya jam loceng yg menjerit bagai hilang anak jam(eh ad eke?).mata dicelik.  6.00am .mata ditutup kembali! Eh, solat subuh!

‘Abang…. bangun solat subuh! ‘

Sambil tangan meraba ke ruangan sebelahnya. Empunya badan mesih belum dapat dicapai. Diam.Masih tiada sahutan.

‘Assalamualaikum warahmatullah… Assalamualaikum warahmatullah….’

Eh.macam suara abang! Kepala ditoleh kearah suara itu. Senyuman  dilirik. Ya, dialah suamiku. Suamiku yang sah, yang halal,yang baru dinikahinya sebulan yang lalu. Aiman Fakhri. Yang bertuah,kemegahanku.

Di hujung katil, kelihatan sekujur tubuh sedang bersolat. Wajah mulus itu sungguh tenang dan seperti bercahaya. Mungkin kerana air wuduk yg diambilnya sebelum solat tadi membuatkan wajahnya nampak berseri-seri. Alisnya lebat, matanya bulat membujur dan yg paling memikat tang bibirnya. Bibir?kenapa bibir? Sebab senyuman insan itulah yg membuat daku terpikat. Dalam tak sedar aku tersenyum.

abang ni hensem sangat ke Aina Sakinah, dari tadi duk tersengih-sengih je tenguk abang?’ usik fakhri sambil melipat sejadah yg telah digunakannya tadi untuk solat.

eh,mana ada aina sengih? Aina mimpi kot tadi…’ Jawab aina selamba menutup malu. Matanya masih melekat pada sekujur tubuh yang sedari tadi sibuk mengemaskan tempat solat.

aik, mimpi sampai mata terbukak, macam mana tu ek? Tak pernah pulak abang dengar orang mimpi bukak mata. Ish peliklah isteri abang ni.’  Omel fakhri yang masih belum puas menyakat aina.

emm, tadi aina mimpi….mimpi…..mimpi yang kita berdua pergi dating’ Tak semena-mena idea itu yang keluar dari mulut aina. alamak, apalah yang aku merepek pagi-pagi ni! Baik mengaku je tadi!

‘itu mimpi ke hasrat hati? Cube cakap betul-betul, barulah abang faham.’ Sambil tersenyum, fakhri duduk disisi katil mendekati aina. Aina tersipu malu, mukanya kemerah-merahan menahan malu. Selimut ditarik semula membaluti tubuh.

Aina Sakinah, yang tenang yang bermata cantik…..aina tak nak bangun solat subuh ke?’ soal fakhri lembut.

Dari bawah selimut aina menjawab, ‘aina cuti lah hari ni bang…’ muka aina bertambah merah.
owh, patutlah.’ Dengus fakhri dalam hati.

aina, bangunlah sayang kita bersiap-siap….

eh, kita nak pergi mana ni bang, bukan ke hari ni abang masuk kerja?’ soal aina kehairanan seraya keluar dari kepompong selimutnya. Setahunya itu adalah hari berkerja suaminya, hari isnin. Dua tiga hari kebelakangan ini fakhri sering mengadu keadaan kerjanya yang amat sibuk semenjak organisasi di tempat kerjanya,di salah sebuah syarikat telekomunikasi terkemuka di Johor Bahru dirombak, dan dia telah dinaikkan pangkat. Semakin banyak kerja dan pelbagai sistem yang perlu dinaik taraf sehingga terpaksa bekerja di hari minggu.

la… tadi aina gak yang cakap nak pergi dating dengan abang. Hari ni abang bagi aina pinjam abang 24 jam. Abang dah siap isi borang annual leave untuk hari ni’ tutur fakhri sambil memberi senyum paling manis dibibirnya.

Sekali lagi Aina Sakinah jatuh cinta untuk kali ke berapa ntah dek kerana senyuman manis Aiman Fakhri…..


6 ulasan :

komen dari akaun google plus korang SH boleh baca tapi orang lain xboleh baca. ada problem dgn google+ comment, so tak boleh nak aktifkan,

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab anda sendiri. SakinHani tidak akan bertanggunjawab terhadap komen yang ditinggalkan.

SakinHani juga berhak untuk mengedit atau memadam mana-mana komen yang dikemukakan kepada blog ini seperti:
>Komen yang disifatkan sebagai spam
>Komen tidak senonoh
>Komen mengandungi bahasa atau ayat yang boleh menyinggung sensitiviti kaum atau agama yang lain
>Komen yang menyerang seseorang individu atau organisasi
>Komen yang berbaur perkauman