Sabtu, 6 September 2014

Udara yang bersih jangan dipandang remeh!

*Peringatan khidmat masyarakat


Hari-hari kita menghirup udara atau lebih tepat lagi oksigen untuk terus hidup. Pergi sekolah, kerja, ke kelas ke taman rekreasi, berjumpa teman-teman hatta ke undangan majlis perkahwinan sahabat skali pun kita wajib hirup oksigen. Nampak tak betapa pentingnya udara bersih disekeliling kita?

Udara juga mengandungi karbon dioksida yang mana penting untuk proses photosintesis. Oksigen dalam udara juga menjadi ejen utama dalam proses pembakaran. Udara bukan sahaja penting kepada manusia juga kepada haiwan, tumbuhan dan juga proses pembakan. So, kebersihan udara perlu dijaga untuk kegunaan udara sehingga bertahun-tahun lama lagi. 


Udara bersih
Illustrasi udara bersih diambil dari google.com

Udara bersih

Bagi mengekalkan kebersihan, ada beberapa langkah yang boleh kita buat :

  1. gunakan barangan CFC-free. [CFC adalah Chlorofluorocarbons, sejenis bahan yang digunakan dalam pembuatan air-conditioner,peti sejuk dan spray aerosol yang boleh menyebabkan penipisan lapisan ozon]
  2. guna kenderaan awam untuk mengurangkan kereta dijalan. semakin banyak kenderaan, semakin banyak asap dibebaskan ke udara.
  3. beli produk mesra persekitaran seperti produk yang ada ciri-ciri 'biodegrable' bermaksud bahan yang mudah mereput seperti cawan kertas dan pinggan kertas.
  4. Guna semula barangan terpakai seperti kertas, tin dan botol.
  5. Gunakan 'unleaded petrol' atau 'diesel' selain daripada 'lead petrol' kerana lead petrol mengandungi bahan toksik yang boleh menyebabkan kecacatan otak pada bayi dan kanak-kanak.
  6. Elakkan pembakaran terbuka dan pembakaran hutan kerana ianya boleh menyumbang kepada asap hitam.
  7. Jangan merokok!
  8. Jangan merokok!

Macam nampak agak susah sebenarnya kerana kebanyakkan daripada kita menggunakannya kerana ianya seperti satu keperluan seperti peti sejuk dan kereta.

Selagi boleh kita buat langkah mengekalkan kebersihan udara yang lain.

Jangan sampai satu hari nanti nak bernafas pun kene bayar! Masa tu nak nangis pon tak berlagu dah!

Sayangilah udara bersih!




0 111 dah komen, awk bila lagi? :

Catat Ulasan

komen dari akaun google plus korang SH boleh baca tapi orang lain xboleh baca. ada problem dgn google+ comment, so tak boleh nak aktifkan,

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab anda sendiri. SakinHani tidak akan bertanggunjawab terhadap komen yang ditinggalkan.

SakinHani juga berhak untuk mengedit atau memadam mana-mana komen yang dikemukakan kepada blog ini seperti:
>Komen yang disifatkan sebagai spam
>Komen tidak senonoh
>Komen mengandungi bahasa atau ayat yang boleh menyinggung sensitiviti kaum atau agama yang lain
>Komen yang menyerang seseorang individu atau organisasi
>Komen yang berbaur perkauman