Khamis, 5 Disember 2013

[UPDATE] TIP MEMILIH RUMAH UNTUK SEWA 2014 | Sakinhani

Home sweet home :   manis semanis rumah? jgn sampai kene serang semut sudah

illustrasi rumah sewa dari google - sakinhani

Rumah sewa menjadi pilihan ketika kita mendapat tawaran kerja yg jauh dari rumah, kene posting ke tempat yang asing bagi kita dan tiada sedara-mara terdekat yang boleh kita tumpang. Even klu ada pon, takkan kite nak menumpang selamanya kan. Cubalah hidup berdikari sket.


Memilih rumah sewa
So apa kriteria yg perlu ada dalam memilih sesebuah rumah sewa yg kita nak duduk dengan selesa? Jom kita semak senarai di bawah :

1. Kemudahan pengangkutan : fokus kpd pengankutan awam
Setelah ditokok tambah, point pengangkutan patut diutamakan dahulu. Bagi yg tiada kereta sendiri lebih-lebih lagi yg fresh graduate, mana mampu nak beli kereta lagi, pengangkutan awam sgt penting. klu xde pengangkutan tak sampai office kite dibuatnya. Pastikan kawasan rumah sewa yg kita nk duduk tu ada la bas ke lrt ke ktm ke paling mewah pon teksi la (mahal pulok!).

2. Selamat : tempat yang kite hendak diami mestilah selamat.
Bagi yg dah ada kenderaan sendiri, ini reason yang paling penting skali selepas point pengankutan. Ada ke orang yang nak tinggal di kawasan rumah sewa yang bahaya? tak kesah lah bahaya dari perompak atau kemalangan, bencana atau pencemaran. Kita sbgi pmpn, amat sgt mementingkan keselaman, lg bagus klu kita dpt dapat cari kawasan perumah berguard 24hour atau appartment berguard 24hour. saya taklah kate kalau ada guard confirm selamat tp atleast rase selamat sket lah. kalau yang appartment tu pastikan dalam liftnya ada cctv. ini untuk mengelakkan perkara yg perkara-perkara yang tak diinginin drpd berlaku. Ini juga tak menjamin 100% keselamatan anda. Jadi sbgi tip tambahan, pastikan anda memilik paper spray!. La ni penjahat boleh buat mcm-macam.

3. sewa berpatutan : sewa rumah yang berpatutan dan bukan lah cekik darah
Ada sesetangah orang yang tidak mampu untuk menyewa rumah dengan harga yang tinggi, berpadanan dengan gaji yang yg cukup-cukup makan. nak tak nak kriteria ini yang terpaksa didahulukan selepas menitik beratkan keselamatan. Ok lah tu kan, naik gaji nanti boleh cari rumah selesa sedikit. Sabar dulu eh :)

4. Dekat : berdekatan dengan tempat kerja
Yang ini pun masih dalam linkungan reason yang kedua tadi. Disebabkan gaji yang cukup-cukup makan, terpaksalah menyewa di rumah yang berdekatan. Ini dapat menjimatkan kos minyak kereta atau tiket lrt/ktm/bas sekaligus menjimatkan masa ketempat kerja! 2 in 1!

5. bersih : rumah yang bersih dan kemas
Ini sememangnya sangat penting. Sapa yang selesa duduk dirumah yang kotor dan bersepah? balik pon boleh pening kepala tengok keadaan rumah sewa. kate rumahku syurgaku~ jangan pulak rumah terase macam neraka! tet... kalau ada rezeki lebih, tang bersih ni yang perlu diuatamakan selepas keselamatan tw! Note!

6. Housemate yang boleh tahan
Yang ini xkesahlah. ikut kesesuiaan. Kalau dah rase housemate tu pelik sangat, suke bawak laki/pmpn yg berlainan jantina dari korg kuar masuk rumah sewa tu ondaspot pindah terus. bahaya jugak nih. boleh jatuh dalam kategori first tu tadi, keselamatan. Bagi yang perempuanla. Tapi kalau korang ni lelaki pon xbagus jugak, buatnya tetiba kene tangkap halwat macamana? jawab sendiri la, kin tak boleh nak tolong.

7. Coverage

Coverage? ada kaitan jugak tw. saya menyewa di sebuah appartment yg xdelah kt ceruk hutan sana haa, tgh bandar jugak la. tp coveragenya ya ampun! Disebabkan bloknya dikelilingi oleh blok-blok yang sama tinggi jugak, even line maxis pon xkuat ! ini saya bukan ckp pasal line slow untuk nk surf internet tw, tp line slow bile nk buat call ! Kalau nak call xboleh nk wat call smbil baring, terpakse bangun sket or dekat2 dgn tingkap tuk dapat signal kuat sket. pfff. tp apa nk buat, xpelah susah sket, asal dapat tempat yg selesa dan selamat.


Ok la. harap-harap tips yang tak seberapa ni membantu korg mencari rumah sewa la ye.
Boleh la share kaalu ada tip2 lain yang berguna kat komen

Ad

37 ulasan :

  1. Sekarang ni susah nak carik yang harga sewa yang murah la... Lagi2 barang mahal sekarang ni.. Harga mahal, condition rumah x seberapa pun.. humm.. Anyway thanks :)
    Macam Mana Nak Kuruskan Badan Cepat

    BalasPadam
  2. Hmmm... tula.klu nk yg murah trpaksa akur dgn apa yg dpt

    BalasPadam
  3. Hmmm... tula.klu nk yg murah trpaksa akur dgn apa yg dpt

    BalasPadam
  4. nak tahu rumah sewa tu area selamat ke tak. kadang boleh survey dengan jiran2 atau org kat tempat tu. tempat drug addict ke, penyangak ke hape kan

    BalasPadam
  5. tengah berfikir2 jgk..since dapat keje yg agak jauh dr umah. thanx for the tips.

    BalasPadam
  6. Nak cari rumah sewa kena byk bersabar. Selalunya susah sangat nk cari rumah yg btl2 seperti yang kita harapkan. Kadang2 nk jumpa iklan rumah sewa pon pyh. So kuatkan hati dan sabar ye :)

    BalasPadam
  7. nice entri.. panduan untuk penyewa...

    BalasPadam
  8. btol jg. kalau xde semua ni, ssh kte..dh lh skunk ssh nk cari umh sewa..thanks utk tips ni

    BalasPadam
  9. Tapi kat kolompo ni tak banyak sangat pilihan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, lagi la klu keje kt kawasan yg rumahnya mahal, terpaksa la sewa umah jauh sket

      Padam
  10. thanks sharing tip nie...amat berguna

    BalasPadam
  11. melawat disini...
    tips yg bagus utk yg mncari rumah sewa.
    skg ni payah nk cari umah sewa kan..

    BalasPadam
  12. Nice tips...
    terima kasih...
    dan jemputlah berkunjung kembali ke :-
    http://cak-lempong.blogspot.com/

    salam perkenalan...

    BalasPadam
  13. terima kasih atas tips ini...
    sangat berguna.. ^^

    BalasPadam
  14. waa.... x sangka ramai juga yg mancari-cari tips yg xseberapa ni. Sedikit sebanyak apa yang saya lalui/pengalaman saya kongsikan disini dapat manfaat oleh org lain juga.

    dari semasa ke semasa saya akan update entri ini untuk menambah tip2 yg insyaallah sedikit sbyk membantu anda diluar sana :)

    BalasPadam
  15. Friend, have a nice weekend. hugs
    http://novajerusalemdecristo.blogspot.com.br/

    BalasPadam
  16. coverage is most important !
    pena sewa rumah tade coverage, padahal kat tengah-tengah bandar
    sebulan je duduk. pastu bla, sebab keje tak jalan -__-

    BalasPadam
    Balasan
    1. still ok lg la, xde la teruk sgt.... ikut keutamaan. tp klu umah tu xde coverage, slow tahap gaban pon susah gak...buatnya kecemasan acane plak nk wt mintak tlg org lain? aigo....

      Padam
  17. HAHA, terhebat punya isi blog. so far,still menetap dalam hostel UIA lagi. belum pernah stay kat rumah sewa, great sharing btw :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. seronok sebenarnya duduk umah sewa... kutip pengalaman. lg mencabar klu kite nak cari umah sewa kt obersi... yg penting kawan dgn org yg elok2 sket, jgn men bantai je berkawan. nnt kawan makan kawan plak.hehe...

      Padam
  18. nice tips.. dah lama tak duk umah sewa hehe

    BalasPadam
  19. Best regards from Zadar, Croatia!!!

    BalasPadam
  20. terbaik post ni..zaman sekarang ni mmg susah nk cari rumah sewa..
    Evolusi Paparan Home Screen iOS>

    BalasPadam
  21. Ummi pun acapkali berpindah, betul tu, banyak faktor perlu diambil kira bila mencari rumah sewa. Nice sharing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul3... klu ummi dah berkeluarga rase selamat sket ada lelaki yg menjaga , mcm kami single pmpn... tip2 kat atas amat bersesuaian lah

      Padam
  22. Salam selamat berpuasa...Terima kasih diatas info yang berguna

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  24. sy dtg JB ni mula2 merata cari umah sewa. tumpang sedara ni xselesa mana.. 3 bulan jugak dok tumpang sedara.huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu betul... sampai satu tahap kite akan rase mcm kite ni jdi beban dorg plak.... so take inisiatif tuk berdikari. tak salah kan?

      Padam
  25. nice tips :)

    jom jenguk blog sy
    hudakassim.blogspot.com

    BalasPadam

komen dari akaun google plus korang SH boleh baca tapi orang lain xboleh baca. ada problem dgn google+ comment, so tak boleh nak aktifkan,

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab anda sendiri. SakinHani tidak akan bertanggunjawab terhadap komen yang ditinggalkan.

SakinHani juga berhak untuk mengedit atau memadam mana-mana komen yang dikemukakan kepada blog ini seperti:
>Komen yang disifatkan sebagai spam
>Komen tidak senonoh
>Komen mengandungi bahasa atau ayat yang boleh menyinggung sensitiviti kaum atau agama yang lain
>Komen yang menyerang seseorang individu atau organisasi
>Komen yang berbaur perkauman