Rabu, 5 Februari 2014

TIP MEMILIH SHORTSTAY/HOMESTAY



Kewujudan shortstay/homestay pada asalnya memberi peluang kepada tetamu untuk merasai suasana kampung/desa. Kini idea itu telah dibawa ke bandar dan semakin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia.  Ini adalah kerana shortstay/homestay boleh menampung lebih ramai orang berbanding penginapan di hotel. Sesetengah homestay pula menawarkan pakej lengkap rumah seperti peralatan memasak dan membasuh baju. 

Shortstay/homestay juga boleh dijadikan :
 - penginapan untuk saudara mara ketika majlis perkahwinan
- rumah bersanggah
- [trend sekarang] jadikan homestay sebagai tempat untuk buat majlis perkahwinan.
- penginapan ketika menghadiri konvokesyen
- penginapan ketika bercuti
- penginapan ketika balik kampung/bercuti hari raya

1. Lokasi
Perkara yang paling penting untuk memilih shortstay/homestay ialah lokasinya. Lokasi yang berdekatan dengan tempat yang hendak dituju supaya tidak jauh untuk berulang alik.

2. Bajet
Seperti pepatah ukur baju di badan sendiri. Jadi, tengok dompet dulu, tebal atau tidak. Mungkin sekarang dah tak relevant agaknya. iyelah zaman sekarang guna credit card. Jadi, kite kene tengok kemampuan atau bajet. Jangan sampai terlebih bajet pulak.

2.a. Bajet besar
Setelah tolak tambah darab bahagi semua, macam banyak je bajet bulan ni (iyelah dapat bonuslah katakan), boleh la pilih homestay yang ada kolam renang atau air-cond disetiap bilik. Menginap ramai-ramai satu keluarga yang besar, untung juga!

2.b Bajet kecil
Cukup-cukup bajet tapi still nak meginap dihomestay untuk pergi bercuti. Sedara-mara datang berduyun dari kampung boleh menginap di homestay yang sedikit murah tetapi masih boleh menampung sedara mara yang ramai. Boleh pilih  RNZ Homestay. RNZ Homesaty menyediakan perkhidmatan yang berpatutan. boleh singgah pada link yang diberikan untuk keterangan lanjut.

3. Suasana/kebersihan/keselamatan
Suasana disekeliling shortstay/homestay juga memainkan peranan yang penting. Seperti kita memilih ruamh sewa di post tip memilih ruma sewa.

Mungkin anda juga mahu memberikan pendapat anda. Kriteria apa yang anda mahu dalam memilih sesebuah homestay. Mari kita berdiskusi!






p/s: Bajet besar atau kecil semuanya bergantung pada anda. Rancanglah dengan baik. Semuanya terletak ditangan anda!  :)

0 111 dah komen, awk bila lagi? :

Catat Ulasan

komen dari akaun google plus korang SH boleh baca tapi orang lain xboleh baca. ada problem dgn google+ comment, so tak boleh nak aktifkan,

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab anda sendiri. SakinHani tidak akan bertanggunjawab terhadap komen yang ditinggalkan.

SakinHani juga berhak untuk mengedit atau memadam mana-mana komen yang dikemukakan kepada blog ini seperti:
>Komen yang disifatkan sebagai spam
>Komen tidak senonoh
>Komen mengandungi bahasa atau ayat yang boleh menyinggung sensitiviti kaum atau agama yang lain
>Komen yang menyerang seseorang individu atau organisasi
>Komen yang berbaur perkauman