Rabu, 10 Julai 2013

TIPS RAMADHAN #1 : 1 HARI 1 RASA



Bulan ramadhan memang tidak boleh dipisahkan daripada bazar ramadhannya. begitu juga dengan terawihnya, niat dan yang paling penting skali puasa la. Datangnya bulan puasa, kita kene tahan dari makan, jaga pandangan dan juga nafsu. Bulan puasa ni jugakla yang comel-comel boleh menurunkan berat badan dan yang kurus boleh memaintainkan body. Sambil menyelam kita minum air, sambil berpuasa kite turunkan berat badan.

Bulan puasalah kita bagi chance kat perut kita untuk berehat. ialah hari-hari perut kita bekerja untuk proses makanan yg kita makan. Sampai bulam puasa perut kerja half day je. Masalah ialah after kita buka puasa kite berbuka dengan memakan makanan lebih daripada perut kite boleh tampung, sampai xlarat nak terawih haa bak hang.

So apa kate kite cuba tips ni, kate nak slim kan bile raya nanti kan?

1. Senarai
Senaraikan semua makanan yang korang rase teringin, teringat, tergiang-giang, terbayang-bayang, termimpi-mimpi time korang kerja atau buat homework tadi. Senaraikan SEMUA nya.

2. Pendekkan senarai/ filter/ tapis
Daripada banyak-banyak makanan yg korang termimpi-mimpi kan kat office tadi dan senaraikan, reject atau list out atau buang atau padam ke pebenda makanan yang korang rase time bulan puasa pon ada je makanan tu dijual kat mana-mana kedai.

3. Rule 30 hari
Tahu men bahagi kan? Katakan ada 30 jenis makanan setelah di senarai pendekkan. So bahagikan la dengan 30 hari! means 1 hari 1 jenis makanan la. Takkan la korang nak balun sume dalam satu hari? kang tak boleh tido malam kenyang sangat plak kang.

Kesimpulannnya : raya dapat maintain badan slim, terawih pon dapat penuh satu bulan :) gud luck!




credit : kroleZONE

2 ulasan :

komen dari akaun google plus korang SH boleh baca tapi orang lain xboleh baca. ada problem dgn google+ comment, so tak boleh nak aktifkan,

Sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab anda sendiri. SakinHani tidak akan bertanggunjawab terhadap komen yang ditinggalkan.

SakinHani juga berhak untuk mengedit atau memadam mana-mana komen yang dikemukakan kepada blog ini seperti:
>Komen yang disifatkan sebagai spam
>Komen tidak senonoh
>Komen mengandungi bahasa atau ayat yang boleh menyinggung sensitiviti kaum atau agama yang lain
>Komen yang menyerang seseorang individu atau organisasi
>Komen yang berbaur perkauman